Sprzedaż pozaapteczna – Co druga osoba dokonująca zakupów leków w sklepach mieszka na wsi lub w małym mieście

Warszawa 10 stycznia 2018 – Według ACNielsen Polska[1] co druga osoba dokonująca zakupów leków w sklepach mieszka na wsi lub w małym mieście poniżej 20 tys. mieszkańców. Jakiekolwiek zmiany dotyczące sprzedaży pozaaptecznej uderzą zatem przede wszystkim w prawa pacjentów zamieszkujących tereny poza aglomeracjami miejskimi.

Apteki to główne miejsce zakupu leków i suplementów diety dla 90% badanych jest to najczęściej wybierane miejsce zakupu. Tylko dla 10% Polaków głównym miejscem zakupu leków OTC i suplementów diety pozostają sklepy.

Dostępność dopuszczonych do sprzedaży leków bez recepty w sieci ogólnohandlowej, czy na stacjach benzynowych bardzo często stanowi jedyną możliwość dostępu do leku w przypadku nagłej i doraźnej potrzeby skutecznego i bezpiecznego leczenia najprostszych objawów takich, jak ból, gorączka czy przeziębienie. Dla większości badanych (62% osób) zakup poza apteką był wynikiem bieżącej potrzeby.

PASMI Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty zwraca uwagę na znaczenie sprzedaży pozaaptecznej dla prawie 50% polskiego społeczeństwa w małych miejscowościach i na terenach wiejskich, gdzie dostęp do aptek jest ograniczony zasięgiem geograficznym, jak również dniami wolnymi od pracy i godzinami nocnymi.

„Tradycja sprzedaży pozaaptecznej w Polsce jest bardzo długa  i sięga lat 30 –tych ubiegłego wieku. W coraz większej liczbie krajów, dopuszcza się i rozwija dystrybucję pozaapteczną leków dostępnych bez recepty mając przede wszystkim na uwadze prawa pacjentów do doraźnego radzenia sobie z drobnymi dolegliwościami takimi jak ból, przeziębienie, czy zgaga.” – powiedziała Ewa Jankowska Prezes PASMI.

Zgodnie z danymi ACNielsen wartość sprzedaży w kanale pozaaptecznym w 2016 wyniosła 451 mln zł. Szacuje się, iż w roku 2017 sprzedaż będzie niższa o 2,5% i wyniesie 439 mln zł. Planowane wprowadzenie ograniczenia handlu w co drugą niedzielę będzie miało również wpływ na zmniejszenie dostępności leków w tym kanale sprzedaży.

******

PASMI Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty promuje wśród społeczeństwa odpowiedzialne samoleczenie poprzez świadome i bezpieczne stosowanie produktów sklasyfikowanych jako Leki Bez Recepty. Dąży do ustanawiania odpowiednich rozwiązań prawnych i systemowych dla rozwoju odpowiedzialnego wykorzystania leków OTC jako jednego z elementów systemu ochrony zdrowia.

PASMI aktywnie współpracuje z organizacjami europejskimi, których cele i działania są zbieżne z działalnością  statutową PASMI. Jest członkiem AESGP – Europejskiego Stowarzyszenia producentów Leków OTC. Obecnie Związek zrzesza 16 podmiotów: Aboca, A&D Pharma, Bayer, GSK, Johnson&Johnson, Klosterfrau, Omega Pharma Poland, Pfizer, Polpharma, Reckitt Benckiser, Sanofi, Takeda, Teva, USP Zdrowie, Verco, Walmark.

[1] Źródło: Badanie zachowań konsumenckich w kanale pozaaptecznym (2015r)

Pliki do pobrania

Członkowie pasmi

A&D Pharma
Aboca
Adamed
Bayer
GSK
logo-gsk
JNJ
logo-jnj
KF
KLOSTERFRAU
Omega
logo-omega-pharma
Pfizer
logo-pfizer
Polpharma
RB
logo-rb
Sanofi
logo-sanofi
Takeda
TEVA
logo-teva
USP Zdrowie
Verco
verco
Walmark