Podsumowanie roku 2013 IMS

Wartość całego rynku farmaceutycznego w 2013 roku wynosiła ponad 24,129 mld złotych (liczone w cenach końcowych dla pacjenta).

Na tę kwotę składa się sprzedaż leków na receptę (RX) oraz leków bez recepty OTC (w tym: leki, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne).

Wartość segmentu produktów OTC w 2013 r. osiągnęła 8,869 mld złotych (liczone w cenach końcowych dla pacjenta).

Do sprzedaży tego segmentu zaliczamy:

  • leki OTC,
  • suplementy diety,
  • artykuły medyczne
  • oraz kosmetyki apteczne.

Segment produktów OTC w 2013 roku miał około 36,8% udziału w całym rynku farmaceutycznym w Polsce (wliczając leki, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne). Z tego leki OTC stanowią ok. 24,2%.

Rynek OTC – segment sprzedaży aptecznej 2013.

W 2013 roku wartość segmentu produktów OTC wyniosła 8,869 mld złotych, co oznacza wzrost o 5,8% w stosunku do 2012 roku.

Największy udział w sprzedaży stanowi kategoria produktów zarejestrowanych jako leki OTC (5,836 mld zł), która odnotowuje wzrost 4,0% w stosunku do 2012 roku.

Kategoria suplementów diety, jeśli chodzi o swój udział w całym segmencie OTC, zajmuje drugą pozycję (2,307 mld złotych), także notuje wzrost 7,1% w stosunku do 2012 r.

Kategorią terapeutyczną odnotowującą największą wartość sprzedaży aptecznej są leki na kaszel i inne problemy związane z oddychaniem. W 2013 r. ta kategoria odnotowała wysokość sprzedaży w cenach końcowych dla pacjenta na poziomie 2,259 mld złotych.

W 2013 roku Polacy zakupili 684 miliony opakowań leków dostępnych bez recepty (OTC). W tym samych okresie sprzedano 616 milionów opakowań leków dostępnych wyłącznie na receptę. Średnia cena leku OTC dostępnego w aptece w 2013 roku wynosiła 12,96 zł za jedno opakowanie (w cenach końcowych dla pacjenta).

Sprzedaż głównych kategorii terapeutycznych w kanale sprzedaży aptecznej w 2013 r. (w mln PLN)   otc-rynek-1

Udziały w rynku leków OTC w 2013 roku (sprzedaż w kanale aptecznym w cenach ostatecznych dla pacjenta) otc-rynek-2 Średnia cena dla pacjenta (w PLN) za opakowanie według kategorii produktu w 2013 roku: rynek-otc-4

Członkowie PASMI

Aboca
Adamed
Bayer
Biocodex
GSK
Haleon
IPSEN
IPSEN
JNJ
logo-jnj
KF
KLOSTERFRAU
MagnaPharm
Omega
logo-omega-pharma
P&G Health

P&G Health

Polpharma
Polski Lek
RB
logo-rb
Sanofi
logo-sanofi
TEVA
Teva Polska
TZF

<TZF

USP Zdrowie
Verco
verco

Członkowie Wspierający