Stanowisko Organizacji Branż Farmaceutycznej i Kosmetycznej wobec
Projektu Rewizji Dyrektywy 91/271/EWG dotyczącej
Oczyszczania Ścieków Komunalnych
Organizacje zrzeszające przedsiębiorców z branży kosmetycznej i farmaceutycznej zwróciły się z apelem do Prezesa Rady Ministrów oraz Ministerstwa Infrastruktury o ponowne rozpatrzenie projektu rewizji Dyrektywy Rady 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (Urban Wastewater Treatment Directive, UWWTD) oraz podjęcie pilnych działań mających na celu rewizję dyrektywy na forum Rady Europejskiej.
Organizacje aktywnie uczestniczyły w procesie legislacyjnym, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim, reprezentując stanowiska sektora farmaceutycznego i kosmetycznego. Niestety, na etapie negocjacji kompromisowych propozycje Parlamentu Europejskiego, które zawierały uwagi tych branż, nie zostały uwzględnione.
W uzgodnionym projekcie dyrektywy, który powstał w wyniku negocjacji między Parlamentem Europejskim a Radą UE utrzymano niesprawiedliwe i niewspółmierne obciążenia finansowe, które dotkną wyłącznie sektory farmaceutyczny i kosmetyczny. Organizacje apelują o interwencję, która umożliwi ponowne rozpatrzenie projektu i podjęcie pilnych działań na forum Rady Europejskiej w celu jego rewizji wykorzystując obecny czas. Ostateczne zaakceptowanie projektu przez Radę Unii Europejskiej planowane jest jesienią br.
Kluczowe problemy i zarzuty:
- Niesprawiedliwy podział w ramach Systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności (ROP): Projekt rewizji dyrektywy UWWTD nie realizuje zasady “prawdziwy zanieczyszczający płaci”, (określonej w art. 191 ust. 2 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, TFUE), co oznacza, że koszty związane z czwartorzędowym oczyszczaniem ścieków komunalnych będą ponoszone wyłącznie przez sektory farmaceutyczny i kosmetyczny a zanieczyszczających branż jest znacznie więcej. Taki podział nie spełni zakładanych założeń dyrektywy, co więcej, nie zapewni odpowiedniego poziomu finansowania, a szacunki kosztów modernizacji instalacji oczyszczania ścieków są znacznie niedoszacowane.
- Brak Środków i Infrastruktury: W Polsce brakuje odpowiedniej infrastruktury do realizacji wymogów dyrektywy, w tym oczyszczalni ścieków z trzecią i czwartą fazą oczyszczania. Dodatkowo, brakuje organizacji instytucjonalnej i administracyjnej dla wdrożenia systemu ROP w kontekście ścieków.
- Błędne Dane i Analizy: Komisja Europejska popełniła błędy merytoryczne w swoim raporcie ws. wykonalności systemu ROP oraz w dokumencie oceny skutków, co prowadzi do niesprawiedliwego obciążenia finansowego dla sektora farmaceutycznego i kosmetycznego.
Skutki regulacji:
- Znaczne Koszty Finansowe: Branże farmaceutyczna i kosmetyczna będą musiały pokryć koszty związane z czwartorzędowym oczyszczaniem ścieków, monitorowaniem mikrozanieczyszczeń oraz zbieraniem i weryfikacją danych dotyczących produktów wprowadzanych na rynek. Te koszty są szacowane na miliardy euro rocznie, co może prowadzić do zmniejszenia inwestycji w innowacje i rozwój.
- Zagrożenie dla Dostępności Produktów: Dodatkowe obciążenia finansowe mogą wpłynąć na dostępność leków dla polskich pacjentów a także dostępność produktów kosmetycznych.
- Wpływ na Konkurencyjność: Wysokie koszty mogą negatywnie wpłynąć na konkurencyjność europejskiego w tym polskiego przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego, szczególnie w obliczu agresywnej konkurencji z Azji.
Postulaty Organizacji:
- Rzetelna Analiza Naukowa: Przeprowadzenie rzetelnej analizy źródeł mikrozanieczyszczeń ze wszystkich sektorów oraz dopracowanie tekstu dyrektywy.
- Adekwatne Szacowanie Kosztów: Realistyczna ocena kosztów związanych z modernizacją instalacji oczyszczania ścieków.
- Proporcjonalne Rozłożenie Odpowiedzialności: Sprawiedliwe rozłożenie odpowiedzialności finansowej na wszystkie branże, zgodnie z ilością emitowanych mikrozanieczyszczeń.
Obecny projekt dyrektywy jest wadliwy, nieefektywny i niesprawiedliwy. Organizacje branż farmaceutycznej i kosmetycznej apelują do Prezesa Rady Ministrów oraz Ministerstwa Infrastruktury o pilne działania, które umożliwią znalezienie kompromisu i rewizję dyrektywy. Jest to niezbędne, aby zapewnić równowagę między ochroną środowiska a możliwościami rozwoju przemysłu w Polsce i w Europie.
******
PASMI aktywnie współpracuje z organizacjami europejskimi, których cele i działania są zbieżne z działalnością statutową PASMI. Jest członkiem AESGP – Europejskiego Stowarzyszenia producentów Leków OTC. Obecnie Związek zrzesza 19 podmiotów: Aboca, Adamed, Bayer, Biocodex, Haleon, Kenvue, Klosterfrau, MagnaPharm, Mayoly Polska, Opella Healthcare (Sanofi), Perrigo Poland, Polpharma, Polski Lek-Dystrybucja, Procter&Gamble Health Poland, Reckitt Benckiser, Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne POLFA, Teva, USP Zdrowie, Verco.