Apel organizacji w sprawie ustawy ściekowej

Stanowisko Organizacji Branż Farmaceutycznej i Kosmetycznej wobec

Projektu Rewizji Dyrektywy 91/271/EWG dotyczącej

Oczyszczania Ścieków Komunalnych

 

Organizacje zrzeszające przedsiębiorców z branży kosmetycznej i farmaceutycznej zwróciły się z apelem do Prezesa Rady Ministrów oraz Ministerstwa Infrastruktury o ponowne rozpatrzenie projektu rewizji Dyrektywy Rady 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (Urban Wastewater Treatment Directive, UWWTD) oraz podjęcie pilnych działań mających na celu rewizję dyrektywy na forum Rady Europejskiej.

 

Organizacje aktywnie uczestniczyły w procesie legislacyjnym, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim, reprezentując stanowiska sektora farmaceutycznego i kosmetycznego. Niestety, na etapie negocjacji kompromisowych propozycje Parlamentu Europejskiego, które zawierały uwagi tych branż, nie zostały uwzględnione.

 

W uzgodnionym projekcie dyrektywy, który powstał w wyniku negocjacji między Parlamentem Europejskim a Radą UE utrzymano niesprawiedliwe i niewspółmierne obciążenia finansowe, które dotkną wyłącznie sektory farmaceutyczny i kosmetyczny. Organizacje apelują o interwencję, która umożliwi ponowne rozpatrzenie projektu i podjęcie pilnych działań na forum Rady Europejskiej w celu jego rewizji wykorzystując obecny czas. Ostateczne zaakceptowanie projektu przez Radę Unii Europejskiej planowane jest jesienią br.

 

Kluczowe problemy i zarzuty:

  1. Niesprawiedliwy podział w ramach Systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności (ROP): Projekt rewizji dyrektywy UWWTD nie realizuje zasady “prawdziwy zanieczyszczający płaci”, (określonej w art. 191 ust. 2 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, TFUE), co oznacza, że koszty związane z czwartorzędowym oczyszczaniem ścieków komunalnych będą ponoszone wyłącznie przez sektory farmaceutyczny i kosmetyczny a zanieczyszczających branż jest znacznie więcej. Taki podział nie spełni zakładanych założeń dyrektywy, co więcej, nie zapewni odpowiedniego poziomu finansowania, a szacunki kosztów modernizacji instalacji oczyszczania ścieków są znacznie niedoszacowane.
  1. Brak Środków i Infrastruktury: W Polsce brakuje odpowiedniej infrastruktury do realizacji wymogów dyrektywy, w tym oczyszczalni ścieków z trzecią i czwartą fazą oczyszczania. Dodatkowo, brakuje organizacji instytucjonalnej i administracyjnej dla wdrożenia systemu ROP w kontekście ścieków.

 

  1. Błędne Dane i Analizy: Komisja Europejska popełniła błędy merytoryczne w swoim raporcie ws. wykonalności systemu ROP oraz w dokumencie oceny skutków, co prowadzi do niesprawiedliwego obciążenia finansowego dla sektora farmaceutycznego i kosmetycznego.

 

Skutki regulacji:

  • Znaczne Koszty Finansowe: Branże farmaceutyczna i kosmetyczna będą musiały pokryć koszty związane z czwartorzędowym oczyszczaniem ścieków, monitorowaniem mikrozanieczyszczeń oraz zbieraniem i weryfikacją danych dotyczących produktów wprowadzanych na rynek. Te koszty są szacowane na miliardy euro rocznie, co może prowadzić do zmniejszenia inwestycji w innowacje i rozwój.
  • Zagrożenie dla Dostępności Produktów: Dodatkowe obciążenia finansowe mogą wpłynąć na dostępność leków dla polskich pacjentów a także dostępność produktów kosmetycznych.
  • Wpływ na Konkurencyjność: Wysokie koszty mogą negatywnie wpłynąć na konkurencyjność europejskiego w tym polskiego przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego, szczególnie w obliczu agresywnej konkurencji z Azji.

 

Postulaty Organizacji:

  • Rzetelna Analiza Naukowa: Przeprowadzenie rzetelnej analizy źródeł mikrozanieczyszczeń ze wszystkich sektorów oraz dopracowanie tekstu dyrektywy.
  • Adekwatne Szacowanie Kosztów: Realistyczna ocena kosztów związanych z modernizacją instalacji oczyszczania ścieków.
  • Proporcjonalne Rozłożenie Odpowiedzialności: Sprawiedliwe rozłożenie odpowiedzialności finansowej na wszystkie branże, zgodnie z ilością emitowanych mikrozanieczyszczeń.

 

Obecny projekt dyrektywy jest wadliwy, nieefektywny i niesprawiedliwy. Organizacje branż farmaceutycznej i kosmetycznej apelują do Prezesa Rady Ministrów oraz Ministerstwa Infrastruktury o pilne działania, które umożliwią znalezienie kompromisu i rewizję dyrektywy. Jest to niezbędne, aby zapewnić równowagę między ochroną środowiska a możliwościami rozwoju przemysłu w Polsce i w Europie.

 

******

PASMI aktywnie współpracuje z organizacjami europejskimi, których cele i działania są zbieżne z działalnością statutową PASMI. Jest członkiem AESGP – Europejskiego Stowarzyszenia producentów Leków OTC. Obecnie Związek zrzesza 19 podmiotów: Aboca, Adamed, Bayer, Biocodex, Haleon,  Kenvue, Klosterfrau, MagnaPharm, Mayoly Polska, Opella Healthcare (Sanofi), Perrigo Poland, Polpharma, Polski Lek-Dystrybucja, Procter&Gamble Health Poland, Reckitt Benckiser, Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne POLFA, Teva, USP Zdrowie, Verco.

Pliki do pobrania

Członkowie PASMI

Aboca
Adamed
Bayer
Biocodex
GSK
Haleon
KF
KLOSTERFRAU
Kenvue

Kenvue

MagnaPharm
Mayoly
Mayoly
Omega
logo-omega-pharma
P&G Health

P&G Health

Polpharma
Polski Lek
RB
logo-rb
Sanofi
logo-sanofi
TEVA
Teva Polska
TZF

<TZF

USP Zdrowie
Verco
verco

Członkowie Wspierający