Wartość całego rynku farmaceutycznego w 2012 roku wynosiła ponad 23,233 mld złotych (liczone w cenach producenta).
Na tę kwotę składa się sprzedaż leków na receptę (RX) oraz leków bez recepty OTC (w tym: leki, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne).
Wartość segmentu leków OTC w 2012 r. osiągnęła 8,383 mld złotych (liczone w cenach końcowych dla pacjenta). Do sprzedaży tego segmentu zaliczamy:
- leki OTC,
- suplementy diety,
- artykuły medyczne
- oraz kosmetyki apteczne,
- jak również sprzedaż leków i suplementów diety na rynku pozaaptecznym.
Segment leków OTC w 2012 roku miał około 36,1% udziału w całym rynku farmaceutycznym w Polsce (wliczając leki, suplementy diety, artykuły medyczne oraz kosmetyki apteczne). Z tego leki OTC stanowią ok. 24,1%.
Rynek OTC – segment sprzedaży aptecznej.
W 2012 roku wartość sprzedaży aptecznej wyniosła 8,383 mld złotych, co oznacza wzrost o 0,2% w stosunku do 2011 roku.
Największy udział w sprzedaży stanowi kategoria produktów zarejestrowanych jako leki OTC (5,609 mld zł), która jednak odnotowuje ujemną -0,4% dynamikę wzrostu w stosunku do 2011 roku.
Kategoria suplementów diety, jeśli chodzi o swój udział w całym segmencie OTC, zajmuje drugą pozycję (2,155 mld złotych), także notuje ujemną dynamikę wzrostu -0,9% w stosunku do 2011 r.
Kategorią terapeutyczną odnotowującą największą wartość sprzedaży aptecznej są leki na kaszel i inne problemy związane z oddychaniem. W 2012 r. ta kategoria odnotowała wysokość sprzedaży w cenach końcowych dla pacjenta na poziomie 2,089 mld złotych.
W 2012 roku Polacy zakupili 676 milionów opakowań leków dostępnych bez recepty (OTC). W tym samych okresie sprzedano 607 milionów opakowań leków dostępnych wyłącznie na receptę. Średnia cena leku OTC dostępnego w aptece w 2012 roku wynosiła 12,40 zł za jedno opakowanie (w cenach końcowych dla pacjenta).