Stanowisko PASMI w zakresie całkowitego zakazu reklamy leków dostępnych bez recepty…

Warszawa, dnia 19 lutego 2018 r.

Stanowisko PASMI w zakresie całkowitego zakazu reklamy leków dostępnych bez recepty, wyrobów medycznych oraz suplementów diety określonego w petycji do Ministra Zdrowia opublikowanej dnia 30 stycznia 2018

W imieniu PASMI pragniemy zwrócić uwagę, że autor petycji uzasadnia swoje postulaty nieaktualnym stanowiskiem Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia. 16 września 2016 w sprawie reklamy leków, wyrobów medycznych oraz suplementów diety. W okresie półtora roku jaki minął od stanowiska NRL podjęto szereg działań wprowadzających zmiany w obszarze reklamy. Przede wszystkim wszedł w życie Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety, trwają też prace nad nowelizacją Ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

W opinii PASMI cele opisane w petycji (brak wprowadzania konsumentów w błąd) można osiągnąć środkami znacznie mniej restrykcyjnymi, a jednocześnie proporcjonalnymi do tych celów. Stosowne organy (tj. Główny Inspektor Farmaceutyczny, Państwowa Inspekcja Sanitarna) dysponują już narzędziami służącymi nadzorowaniu prowadzenia reklamy wszystkich ww. grup produktów. Odpowiednie przepisy zatem istnieją i należałoby je tylko egzekwować.

PASMI zwraca uwagę, że firmy reprezentujące sektor farmaceutyczny, medyczny i żywnościowy od dawna podejmują wszelkie starania, aby kwestie ewentualnych nieprawidłowości, o których mowa w petycji, będące wynikiem niedoprecyzowania przepisów prawa, doprecyzować na poziomie samoregulacji branżowych, dlatego są sygnatariuszami kodeksów etycznych dotyczących zarówno reklamy produktów leczniczych OTC, jak i suplementów diety (Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety).

Z poziomu PASMI uważamy, iż postulaty autora petycji są niezgodne z przepisami unijnymi, które reklamę produktów leczniczych adresowaną do publicznej wiadomości wymieniają jako jedną z podstawowych, dozwolonych form prowadzenia reklamy leków. Co więcej, całkowity zakaz reklamy jest nie tylko wbrew przepisom prawa unijnego, ale ogranicza prawo pacjentów do informacji o dostępności produktów, a także obniża konkurencyjność polskich producentów, którzy zostaliby pozbawieni możliwości prezentowania swoich produktów. Propozycja wycofania z obrotu aptecznego produktów nie związanych z procesem leczenia stanowi ograniczenie swobody wyboru przez konsumentów tej kategorii produktów oraz pozbawia konsumenta kontaktu z fachowym personelem aptecznym. Według PASMI pozbawienie aptek ww. asortymentu będzie miało również negatywny wydźwięk ekonomiczny, gdyż brak tego asortymentu w aptece w istotny sposób obniży poziom rentowności tych placówek .

******

PASMI Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty promuje wśród społeczeństwa odpowiedzialne samoleczenie poprzez świadome i bezpieczne stosowanie produktów sklasyfikowanych jako Leki Bez Recepty. Dąży do ustanawiania odpowiednich rozwiązań prawnych i systemowych dla rozwoju odpowiedzialnego wykorzystania leków OTC jako jednego z elementów systemu ochrony zdrowia.

PASMI aktywnie współpracuje z organizacjami europejskimi, których cele i działania są zbieżne z działalnością  statutową PASMI. Jest członkiem AESGP – Europejskiego Stowarzyszenia producentów Leków OTC. Obecnie Związek zrzesza 18 podmiotów: Aboca, Adamed Consumer Healthcare, A&D Pharma, Bayer, GSK, Johnson&Johnson, Klosterfrau, Omega Pharma Poland, Pfizer, Polpharma, Queisser Pharma, Reckitt Benckiser, Sanofi, Takeda, Teva, USP Zdrowie, Verco, Walmark.

Pliki do pobrania

Członkowie pasmi

A&D Pharma
Aboca
Adamed
Bayer
Biocodex
GSK
logo-gsk
JNJ
logo-jnj
KF
KLOSTERFRAU
Omega
logo-omega-pharma
Pfizer
logo-pfizer
Polpharma
Queisser Pharma
RB
logo-rb
Sanofi
logo-sanofi
Takeda
TEVA
logo-teva
USP Zdrowie
Verco
verco
Walmark