PASMI Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty mając na uwadze rozwój kategorii żywności, jaką są suplementy diety i wagę jaką pacjenci coraz bardziej przywiązują do pozostawania w dobrym zdrowiu, stoi na stanowisku pozostawienia tej kategorii produktów w sprzedaży aptecznej.
Jako organizacja reprezentująca producentów diety, ale także produktów leczniczych, wyrobów medycznych oraz kosmetyków jesteśmy za wprowadzeniem rozwiązań, które w przypadku reklam suplementów diety chronią konsumentów i pacjentów przed wprowadzaniem w błąd w zakresie właściwości tej kategorii. PASMI oraz 3 organizacje reprezentujące podmioty działające na rynku suplementów diety wypracowały Kodeks dobrych praktyk reklamy suplementów diety, który wnosi istotne zmiany w zakresie dozwolonych treści reklamowych. Zastosowanie się producentów do ograniczeń w zakresie treści kierowanych do odbiorcy informacji w istotny sposób odróżni kategorię żywności jaką są suplementy diety od leków. Samoregulacja branży to pierwszy krok w edukacji pacjentów i konsumentów, który powinien znaleźć odzwierciedlenie w dalszych kampaniach edukacyjnych.
Z poziomu PASMI uważamy, iż taka samoregulacja branży oraz dodatkowe wzmocnienie kontroli z poziomu GIS a także pionizacja organów odpowiadających za kontrole rynku w zakresie suplementów diety oraz zmiana Ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia to kierunki wprowadzające istotną zmianę do nadzoru oraz postrzegania tej kategorii żywności przez pacjentów oraz konsumentów.
PASMI stoi na stanowisku, iż pacjent powinien mieć gwarancję jakości dostępnych produktów mających wpływ na zdrowie w każdym kanale sprzedaży. W świetle art. 19 rozporządzenia (WE) Nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady całkowitą odpowiedzialność za jakość zdrowotną produktu spożywczego wprowadzanego do obrotu oraz treść informacji umieszczonych na jego opakowaniu lub prezentacji i reklamie ponosi producent bądź przedsiębiorca wprowadzający produkt spożywczy do obrotu. Zwiększenie zatem kontroli proporcjonalnie do rozwoju rynku suplementów diety doprowadzi do uregulowania rynku w zakresie jakości tej kategorii produktów.